Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

ΧΩΡΙΣ.....ΤΕΛΟΣ!!!!!!

Μετά το Μεσοπρόθεσμο, τι;

Μετά το Μεσοπρόθεσμο, τι;

Και τώρα τι; «Μετά το Μεσοπρόθεσμο, τι;», καθώς η χώρα μπαίνει στον νέο γύρο σκληρής λιτότητας προκειμένου να διασφαλίσει τη συνέχιση της χρηματοδότησης από τους δανειστές της.

Το πρώτο που αναμένεται να επιδιώξει η κυβέρνηση, διά του νέου αντιπροέδρου και υπουργού Οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου, είναι μία επαναδιαπραγμάτευση με την τρόικα ως προς τον χρόνο εκπλήρωσης των δημοσιονομικών υποχρεώσεων που έχουμε αναλάβει ως χώρα. Ο νέος υπουργός θα επιχειρήσει να εκμεταλλευθεί το διεθνές κλίμα, που έχει σαφώς βελτιωθεί για την Ελλάδα μετά την υπερψήφιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος .

Η μεγάλη εκκρεμότητα είναι πάντως η διευθέτηση του χρέους, με την αποδοχή της γαλλικής πρότασης για επιμήκυνση της αποπληρωμής των ελληνικών ομολόγων που λήγουν. Πρόκειται για μια υπόθεση με πολλές δυσκολίες, πολιτικές και τεχνικές - από τη θετική της έκβαση όμως, συναρτάται σε μεγάλο βαθμό η τελική συμφωνία για το νέο πακέτο - μαμούθ των 120 δισ. ευρώ

Η κυβέρνηση όμως έχει στραμμένο πια το βλέμμα και στην καθημερινότητα της διακυβέρνησης: στο επιτελείο του Γιώργου Παπανδρέου διαμορφώνεται ένα «πρόγραμμα 100 ημερών», με συγκεκριμένες κινήσεις που έχουν ως ορίζοντα τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης και την επίσκεψη του Πρωθυπουργού

Την ίδια στιγµή, τα αρµόδια υπουργεία προχωρούν την εφαρμογή των υποχρεώσεων που προέκυψαν από το Μνημόνιο, αλλά και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα: μπορεί το ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο να αναβάλλεται ώς τον Σεπτέμβριο, αλλά αρκετές περικοπές θα ισχύσουν άμεσα

Στο υπουργείο Περιβάλλοντος, ο κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου ετοιμάζει τη ρύθμιση για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων - και οι πληροφορίες τον θέλουν να σκέφτεται την παραμονή των προστίμων διατήρησης, ώστε να αποφύγει αντιδράσεις του ΣτΕ
Χθες, ο υπουργός Υγείας Α. Λοβέρδος έδωσε στη δημοσιότητα τον χάρτη των συγχωνεύσεων στο ΕΣΥ, με στόχο την εξοικονόμηση 75 εκατομμυρίων ευρώ ώς το 2012

Επιμήκυνση και για το έλλειμμα

Το Μνημόνιο ΙΙ, αυτό που θα εξασφαλίσει στη χώρα το νέο δάνειο για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της και μετά το 2012, όταν θα στερέψουν οι πόροι του υφιστάμενου Μνημονίου, είναι καθ' οδόν μετά την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος και του εφαρμοστικού του νόμου.
Αυτή τη φορά το Μνημόνιο δεν θα φέρει νέα μέτρα, αφού αυτά υιοθετήθηκαν σε μεγάλο βαθμό μέσω του Μεσοπρόθεσμου. Θα είναι μια νέα δανειακή συμφωνία με δεσμεύσεις και δόσεις ανά τρίμηνο τουλάχιστον ώς το 2014.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών σκοπεύει να διαπραγματευθεί ένα λιγότερο - ει δυνατόν - πιεστικό χρονοδιάγραμμα προσαρμογής της χώρας. Οι πληροφορίες από κύκλους του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι ο υπουργός θα επιχειρήσει να επιμηκύνει την περίοδο προσαρμογής, μείωσης του ελλείμματος και εμφάνισης πρωτογενών πλεονασμάτων κατά 1-2 χρόνια, έτσι ώστε η χώρα να πάρει μια ανάσα και να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της με μεγαλύτερη σιγουριά και χωρίς να στραγγαλίσει κάθε ίχνος αναπτυξιακής προοπτικής. Υπέρ του αιτήματος αυτού, άλλωστε, έχει διαμορφωθεί τελευταία θετικό κλίμα σε μερίδα του διεθνούς Τύπου, που υποστηρίζει με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο ότι η πίεση στους Ελληνες έχει τα όριά της και αν συνεχισθεί αμείωτη μπορεί να φέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.
Το μεγαλύτερο όπλο του υπουργού Οικονομικών είναι βεβαίως η ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου και του εφαρμοστικού του νόμου, που αποτελεί απόδειξη της αποφασιστικότητας της κυβέρνησης και εγγύηση ότι τα μέτρα δεν θα αλλάξουν. Ο αντίλογος απ' την πλευρά της τρόικας είναι ότι μόνο υπό το ασφυκτικό υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα υπάρχει ελπίδα να πεισθούν οι αγορές και να ανακτήσει κάποτε η χώρα την αξιοπιστία της ώστε να επιστρέψει για δανεισμό. Ετσι, το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης δεν είναι βέβαιο.
Προς το παρόν, δεν είναι καν σίγουρος ο χρόνος υπογραφής του νέου Μνημονίου με την τρόικα, αφού σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις αυτό θα μπορούσε να γίνει στο τακτικό Eurogroup της 11ης Ιουλίου, ενώ άλλοι εκτιμούν ότι υπάρχουν ακόμη πολλά άλυτα προβλήματα και το πιθανότερο είναι να κλείσει τον Σεπτέμβριο.
Το μόνο σίγουρο στην παρούσα φάση είναι η απόφαση σήμερα από το Eurogroup για την εκταμίευση της 5ης δόσης του δανείου. Το ΔΝΤ από την πλευρά του περιμένει μια ρητή δέσμευση ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση θα καλύψει το χρηματοδοτικό κενό των επόμενων 12 μηνών, ώστε να προχωρήσει στην εκταμίευση και του δικού του τμήματος της δόσης. Αν αυτό συμβεί σήμερα, θα αποφασίσει την εκταμίευση της δόσης την Παρασκευή 8 Ιουλίου.

Το θρίλερ. Από εκεί και πέρα αρχίζει και πάλι το θρίλερ της επόμενης δόσης για τη χώρα, αφού πλέον ισχύουν ακόμη πιο πιεστικά χρονοδιαγράμματα με βάση το Μεσοπρόθεσμο και τον εφαρμοστικό νόμο. Για να δοθεί η δόση του Σεπτεμβρίου η Ελλάδα θα αξιολογηθεί και πάλι για την πρόοδο ώς τα τέλη Ιουνίου και πρέπει να αποδείξει πολλά. Είναι κάτι που φοβούνται και οι δύο πλευρές, τρόικα και Αθήνα, μετά την αρνητική εμπειρία του πρώτου τριμήνου που τελικά εξισορροπήθηκε από τις δεσμεύσεις τις οποίες ανέλαβε η χώρα με το Μεσοπρόθεσμο.

Ιδιωτικοποιήσεις σε χρόνους - ρεκόρ

«Ξεκινήστε αμέσως τη λειτουργία του» είναι η υπόδειξη που ήδη έκανε, σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου η τρόικα στην κυβέρνηση για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, δίνοντας το στίγμα των προθέσεών της για μια αυστηρή εφαρμογή των συμφωνηθέντων χρονοδιαγραμμάτων.
Αλλωστε, σύμφωνα με τον ίδιο τον εφαρμοστικό νόμο, το Ταμείο πρέπει να λειτουργεί σε έναν μήνα και από την ημερομηνία αυτή, όλα τα περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα πρέπει να μεταφερθούν εκεί με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.
Επιπροσθέτως, η τρόικα ζήτησε με επιστολή της από το υπουργείο Οικονομικών να έχει έτοιμες σε 15 ημέρες όλες τις υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για αρχίσει να λειτουργεί το ταμείο (καταστατικό κ.τ.λ.) και να προχωρήσει στη στελέχωσή του, κάτι που θα αποδειχθεί δύσκολο, όπως φάνηκε και από την άρνηση του Αλέκου Παπαδόπουλο να αναλάβει ως επικεφαλής. Η καρέκλα θεωρείται ηλεκτρική, καθώς θα έχει υψηλές απαιτήσεις, αλλά και θα δέχεται αφόρητες πιέσεις και βέλη των διαφωνούντων, ενώ τη συνοδεύει ο κίνδυνος δικαστικών περιπετειών, παρά τη ρύθμιση για απαλλαγή από ευθύνες που πέρασε τελικά στον εφαρμοστικό νόμο.

Τα χρονοδιαγράμματα. Φυσικά, το κρισιμότερο και δυσκολότερο θέμα θα είναι να γίνουν όπως πρέπει και στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα οι ιδιωτικοποιήσεις. Η πρώτη και θεωρητικά έτοιμη, του ΟΤΕ, ήδη έχει σημειώσει μια μικρή καθυστέρηση λίγων ημερών αφού προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός της εβδομάδας, αντί του τέλους Ιουνίου που ανέφερε το χρονοδιάγραμμα.
Θα ακολουθήσουν, το τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου, η ΕΥΑΘ (πώληση 40%), η επέκταση της σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η επέκταση της σύμβασης και οι νέες άδειες του ΟΠΑΠ, η πώληση του 23,3% του ΟΛΘ και η πώληση του 100% των Κρατικών Λαχείων. Συνολικά, του επόμενους 6 μήνες πρέπει να γίνουν 24 ιδιωτικοποιήσεις, ήτοι κατά μέσο όρο, μία τη βδομάδα!
Για τη ναυαρχίδα των ιδιωτικοποιήσεων, αυτή της ΔΕΗ, η κυβέρνηση προσανατολίζεται τώρα στην πώληση μονάδων, εγκαταλείποντας το σενάριο της πώληση του 17% των μετοχών. Η λύση αυτή έχει το πλεονέκτημα ότι το Δημόσιο διατηρεί τον έλεγχο της επιχείρησης, ενώ εκτιμάται ότι θα αποφέρει περισσότερα έσοδα και ικανοποιεί το αίτημα της Κομισιόν για άνοιγμα της αγοράς λιγνίτη στην Ελλάδα και άρα αίρεται η παραπομπή της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Επίσης, εκτιμάται ότι ίσως εξασφαλίσει τη συναίνεση της Νέας Δημοκρατίας, που έχει εκφράσει αντιρρήσεις στην πώληση του 17%.
Οι διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου του Μεσοπρόθεσμου θέτουν ένα νέο και δεσμευτικό σκηνικό αποκρατικοποιήσεων:
n Τα έσοδα από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Ταμείου πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας, όπως ορίζει ο νέος εφαρμοστικός νόμος. Μάλιστα, το σχετικό τίμημα πρέπει να μεταφερθεί σε ειδικό λογαριασμό μέσα σε 10 μέρες από την είσπραξή του.
n Τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται στο Ταμείο δεν μπορούν να αναμεταβιβαστούν στον προηγούμενο κάτοχό τους, δηλαδή στο Δημόσιο. Με άλλα λόγια, η ιδιωτικοποίηση είναι μονόδρομος.
n Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου είναι 5μελές και ορίζεται με απόφαση της γενικής συνέλευσης του μετόχου (δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου). Ωστόσο, παρίστανται ως παρατηρητές, χωρίς δικαίωμα ψήφου και δύο εκπρόσωποι της τρόικας. Οι τελευταίοι ενημερώνονται πλήρως για τα θέματα του Ταμείου και δικαιούνται να ζητήσουν εγγράφως διευκρινίσεις και περαιτέρω πληροφορείς.
n Ο ισολογισμός του Ταμείου, όπως και οι εξαμηνιαίες οικονομικές του καταστάσεις κατατίθενται στη Βουλή, ενώ η γενική συνέλευση του μετόχου απαλλάσσει το Δ.Σ. και τους ελεγκτές από κάθε ευθύνη.
n Παράλληλα με το Δ.Σ. υπάρχει και 7μελές Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων, όπου η τρόικα εκπροσωπείται με 3 από τα 7 μέλη.

Για τα ακινητα. Στον ίδιο νόμο ρυθμίζεται η διαδικασία «πολεοδομικής ωρίμασης» των δημοσίων ακινήτων. Συγκεκριμένα, ορίζονται κατηγορίες ακινήτων (τουρισμός, επιχειρηματικά πάρκα, θεματικά πάρκα, μεταφορικές υποδομές και μεικτές χρήσεις), καθορίζονται συντελεστές δόμησης για καθεμία από τις κατηγορίες αυτές και δίνεται η δυνατότητα να τροποποιούνται με προεδρικά διατάγματα ρυμοτικά σχέδια και σχέδια πόλης, προκειμένου να προχωρήσει η αξιοποίηση των εν λόγω ακινήτων. Επιτρέπεται ακόμη και η παραχώρηση χρήσης αιγιαλού για 50 χρόνια.
Το θεσμικό πλαίσιο για τις ιδιωτικοποιήσεις συμπληρώνεται με τον θεσμό της επιφάνειας, που δίνει το δικαίωμα σε έναν επενδυτή να κατασκευάζει κτίσμα σε έδαφος δημόσιου κτήματος που δεν του ανήκει.
ΤΑ ΝΕΑ
http://www.madata.gr/epikairotita/politics/116024.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου